Profesjonalne strojenie dźwięku układów wydechowych REMUS
Profesjonalne strojenie dźwięku to bez wątpienia kluczowy wyróżnik REMUS na tle konkurencji. Podczas gdy inni producenci skupiają się na aspektach inżynieryjnych, REMUS łączy je z mistrzowskim dostrojeniem brzmienia, oferując coś więcej niż tylko wydajne układy wydechowe. Opracowywanie układu wydechowego przypomina strojenie instrumentu muzycznego z kompleksowym podejściem inżynieryjnym do całego procesu rozwoju, który w firmie REMUS jest alfą omegą każdego nowego projektu układu wydechowego dla nowego samochodu lub motocykla. Z naszymi układami wydechowymi możesz zapomnieć o męczącym rezonansie, dudnieniu i bólu głowy, nawet po długich podróżach. Wręcz przeciwnie. Dźwięk wydechu naszych układów jest tak zachwycający, że będziesz chciał go słuchać bez przerwy. Nie zdziw się, jeśli złapiesz się na dodawaniu gazu tylko po to, by znów usłyszeć tę przyjemną melodię.
Nie myl DŹWIĘKU z HAŁASEM! – strojenie amatorskie a profesjonalne
- Nie ryzykuj rozczarowania! Sporo firm tuningowych, nawet tych renomowanych, oferuje wydechy, które po zamontowaniu mogą okazać się zbyt głośne i męczące dla ucha. Większość producentów niezbyt przejmuje się barwą i jakością (częstotliwością) dźwięku lub wydech nawet nie jest homologowany (mimo że sama homologacja nie jest gwarancją jakości).
- Niektórzy miłośnicy motoryzacji uwielbiają głośny dźwięk sportowego wydechu. Nawet jeśli drżą od niego szyby w sąsiednich domach! Ale nawet oni muszą przyznać, że po długiej jeździe autostradą taki dźwięk staje się męczący. Nieprzyjemny ból głowy nie jest niczym niezwykłym i jest naturalną reakcją człowieka. Po prostu nie jesteśmy stworzeni do długotrwałego narażenia na pewne częstotliwości bez „konsekwencji”. Zostało to już dawno zmierzone i zweryfikowane przez nauki medyczne.
- W pogoni za maksymalną mocą i redukcją ciśnienia zwrotnego, jakość dźwięku i ciśnienie akustyczne często schodzą na dalszy plan. Jest to jednak podejście bardziej odpowiednie dla torów wyścigowych. Większość osób jednak nie korzysta z samochodu wyłącznie w warunkach wyścigowych.
- Współczesna technologia sprawia, że prawie każdy potrafi wykonać wydech, które jest ryczący i atrakcyjny pod względem wizualnym. Jednak stworzenie układu wydechowego, który łączy w sobie wysokie osiągi, przyjemny dla ucha dźwięk i oszczędność dla silnika podczas jazdy po drogach publicznych, to prawdziwe wyzwanie inżynieryjne. Wymaga to dogłębnej wiedzy, doświadczenia i długiego procesu rozwoju.
- W REMUS robimy to profesjonalnie.
- Wraz z wprowadzeniem elektrycznie sterowanych przepustnic w układach wydechowych, firma REMUS wyznaczyła nowy kierunek w tuningu. Polega on na niesamowitej indywidualizacji dźwięku w zależności od sytuacji i nastroju właściciela samochodu. W połączeniu ze „sprzętem” wykonanym z najwyższej jakości stali nierdzewnej z elementami z włókna węglowego w końcówkach wydechów (które dodatkowo zmieniają barwę dźwięku) otrzymujesz niepowtarzalny „hardrockowy” koktajl, który możesz sam dowolnie konfigurować w coraz większej liczbie pojazdów, nawet za pomocą aplikacji mobilnej.
Austriacka orkiestra REMUS – dopasowana do każdej maszyny
- Zespół inżynierów REMUS, kierując się ideą „SOUND DESIGN”, przeprowadza szereg testów rozwojowych, aby uzyskać idealne brzmienie dla każdego modelu i rodzaju produktu. Uwzględniane są różne czynniki, takie jak typ pojazdu lub rodzaj wydechu (tylko sekcja końcowa lub kompletny układ, wersja homologowana lub wyścigowa).
- Często prowadzi to do przełomowych rozwiązań konstrukcyjnych, takich jak niedawny 2-częściowy tłumik końcowy BMW M2 zamiast tłumika 1-częściowego, w którym każdy bank cylindrów ma swój własny tłumik. Porównanie dźwięku z konkurencją dosłownie zapiera dech w piersiach. A jednak wszyscy uważają, że dźwięk jest bardzo przyjemny nawet podczas dłuższych podróży. Dotyczy to zarówno samochodów, jak i motocykli. Jak to możliwe? Czytaj dalej...
- Dźwięk ten jest tak urzekający, że kierowcy często dodają gazu lub przyspieszają tylko po to, by usłyszeć, jak „śpiewa”. Z drugiej strony, jeśli nie chcesz zwracać na siebie uwagi, wystarczy tylko lekko dodać gazu lub, w przypadku nowszych modeli z elektrycznymi przepustnicami, wybrać inny tryb jazdy.
Centrum badawczo-rozwojowe R&D – od analizy częstotliwości do rzeczywistych testów
Dołącz do Daniela Abta (z firmy rodzinnej ABT – największego tunera Grupy VW), aby zajrzeć do serca komory akustycznej i porozmawiać z inżynierem ds. rozwoju.
Odkryj tajemnicę projektowania dźwięku z kierowcą wyścigowym DTM i testowym REMUS Ferdinandem Habsburgiem
- Sercem centrum badawczo-rozwojowego REMUS jest nowoczesna komora akustyczna (zaprezentowana na powyższym filmie i opisana poniżej), która posiada dynamometr dla pojazdów z napędem na wszystkie koła o mocy przekraczającej 700 KM. Zaawansowane urządzenie może również symulować różne warunki obciążenia zarówno dla samochodów, jak i motocykli.
- Oprócz nowoczesnej komory akustycznej, REMUS posiada również własny, ogrzewany tor testowy z certyfikatem ISO, który umożliwia przeprowadzanie homologacyjnych testów dźwiękowych przez cały rok. Testy te obejmują m.in. jazdę z przyspieszeniem, podczas której występuje również odbicie dźwięku od jadącego samochodu, co może mieć znaczny wpływ na wynik. Posiadanie własnego toru testowego zapewnia firmie REMUS ogromną elastyczność i szybkość w projektowaniu nowych elementów, eliminując konieczność oczekiwania na przetwarzanie danych przez firmy zewnętrzne, co może trwać miesiącami. Nie oznacza to jednak, że firma REMUS posiada absolutną władzę w kwestii homologacji. Wszystkie procesy i decyzje są regularnie weryfikowane przez niezależne instytucje zewnętrzne
Jak wygląda strojenie wydechów i układów REMUS?
Specjalna komora akustyczna
- Każdy nowy element w asortymencie (czyli część układu wydechowego) po zakończeniu procesu projektowania zostanie wykonany jako prototyp. Kolejnym krokiem są szczegółowe pomiary w specjalistycznych komorach akustycznych REMUS, które niczym profesjonalne studia muzyczne (patrz zdjęcie) zapewniają idealne warunki do badań. Komory te są wyposażone w dynamometr, co umożliwia testowanie również pojazdów z napędem na wszystkie koła.
- W komorach akustycznych panuje absolutna cisza, niczym w kosmosie (to trzeba doświadczyć, by uwierzyć!). Specjalny materiał pochłaniający dźwięk pokrywający ściany eliminuje wszelkie odbicia i zjawisko Halla, zapewniając idealne warunki do badań. Mikrofony rejestrują wyłącznie czysty dźwięk wydechu bez zniekształceń.
- Komory są wyposażone w czułe mikrofony, które wychwytują wszystkie słyszalne częstotliwości (od 10 Hz do 20 kHz).
- W komorach przeprowadzany jest szereg standardowych testów, które gwarantują 100% wiarygodność wyników dzięki ściśle określonym warunkom. Inżynierowie REMUS analizują zmierzone wartości i na bieżąco proponują optymalizacje konstrukcji, aby uzyskać perfekcyjny dźwięk.
- Na przykład w układach wydechowych z przepustnicami sterowanymi elektrycznie (klapami) bardzo długo trwa dostrojenie układu do poszczególnych trybów.
Analiza częstotliwości zapewniająca najlepszy dźwięk
- Wyniki pomiarów z komór akustycznych w postaci nagrań i analiz częstotliwości są badane i oceniane przez inżynierów ds. rozwoju. Zarówno subiektywnie („jak dobrze to brzmi”), jak i przede wszystkim obiektywnie. Oznacza to, że mierzone częstotliwości są porównywane z krzywymi częstotliwości biometrycznych człowieka, zdefiniowanymi przez nauki medyczne.
- Istotne jest precyzyjne określenie, jakie częstotliwości dźwięku są dla człowieka nieprzyjemne, a co więcej, jak odbiór ten zmienia się w zależności od czasu ekspozycji. Najważniejsza jest więc eliminacja częstotliwości, które mogą być uciążliwe dla użytkownika. To, co wydaje się „ekstra” brzmieniem przez kilka minut na parkingu, może zamienić się w całodniową migrenę po godzinie jazdy autostradą. Bez przesady.
- W związku z tym właśnie ten element projektowania ma ogromne znaczenie praktyczne. Wydech, który byłby nieprzyjemny (lub nie do zniesienia w przypadku systemów wyścigowych) do słuchania przez co najmniej „X” godzin, nie zostałby dopuszczony do produkcji seryjnej. Na tym właśnie polega kluczowa różnica w porównaniu do konkurencyjnych firm na rynku.
Praktyczne jazdy testowe u podnóża Alp
- Kolejnym krokiem są testowanie i praktyczne jazdy testowe w pobliżu fabryki REMUS u podnóża austriackich Alp, gdzie następnie przeprowadzane są wszelkie regulacje i dostrajanie.
- Testy te obejmują pomiary częstotliwości zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz pojazdu. W tym celu wykorzystuje się również czujniki dźwięku umieszczone w „uszach” manekina, co pozwala na dokładną symulację rzeczywistej percepcji dźwięku przez załogę. Lepiej już nie można tego zmierzyć...
- Jeśli coś nie odpowiada inżynierom ds. rozwoju, wprowadzane są zmiany w konstrukcji.
Homologacja ECE-R na własnym, certyfikowanym torze
- Ostatnim etapem jest test homologacyjny ECE-R na certyfikowanym torze w siedzibie firmy.
- W przeciwieństwie do komory akustycznej, tutaj celowo mierzymy również odbicia dźwięku od samego pojazdu i nawierzchni drogi. Dlatego tak ważne jest, aby tor był certyfikowany. Gwarantuje to obiektywność i wiarygodność pomiaru.
- Dzięki homologacji ECE-R nigdy nie będziesz i nie możesz mieć problemów z policją lub na stacji kontroli pojazdów. Znak homologacji, jeśli część ją posiada, jest wybity na powierzchni elementu. Musi być on widoczny po podniesieniu samochodu na podnośniku. Niektóre stacje kontroli pojazdów sprawdzają widoczność takiego znaku. Jednak przede wszystkim w przypadku sekcji tylnej. W opakowaniu wraz z wydechem otrzymujesz również papierowy certyfikat. W ten sposób masz 100% pewność, że unikniesz problemów podczas kontroli pojazdu, zarówno na stacji kontroli pojazdów, jak i w przypadku kontroli drogowej.
Filmy dotyczące strojenia konkretnych samochodów i motocykli
*Chociaż filmy i nagrania mogą przybliżyć Ci charakter brzmienia, nic nie zastąpi doświadczenia prawdziwej jazdy. W dodatku, zastosowane formaty plików zawsze powodują pewną degradację. Mimo to, dla ogólnego rozeznania w temacie, materiały te powinny być wystarczające.
- Jeśli istnieje film* z testów konkretnego samochodu (nakręcony od około 2014 roku), to znajdziesz go na kanale YouTube REMUS lub bezpośrednio w naszym sklepie po wybraniu modelu Twojego pojazdu.
- Nawet bez nagrania wideo* czy dźwięku możesz być pewien, że efektem końcowym jest zawsze wydech lub cały system, który nie tylko brzmi pięknie i atrakcyjnie (oczywiście nie da się sprawić, by silnik czterocylindrowy brzmiał jak AMG V8), ale też nigdy nie będzie Cię denerwował, nawet po dłuższym czasie, zwłaszcza jeśli układ jest homologowany.
- Systemy niehomologowane mogą oferować bardziej rasowy i agresywny dźwięk, ale nadal dbamy o zachowanie przyjemnych dla ucha częstotliwości (patrz wyżej). Układy, w których tłumik środkowy jest zastąpiony rurą przelotową (tzw. systemy Racing CAT-BACK) ze względów oczywistych również nie są homologowane
Będziesz zachwycony i będziesz czekał z niecierpliwością na każdą dalszą jazdę
Z powyższych informacji jednoznacznie wynika, że REMUS wyróżnia się na rynku bezkonkurencyjnym, profesjonalnym podejściem do dostrajania dźwięku. Co więcej, REMUS ma pragmatyczne podejście, które naprawdę docenisz w praktycznym życiu:
- Po uruchomieniu silnika wydech generuje przyjemny, subtelny dźwięk, nawet w przypadku silników 5-cylindrowych. Nie prowokuje nadmiernym hałasem na biegu jałowym i niskich obrotach, zapewniając cichą pracę, gdy nie chcesz nikogo drażnić. Jednocześnie wyczuwalna jest jego gotowość do dostarczenia odpowiedniej mocy, gdy tylko silnik „napije się” odpowiedniej ilości paliwa. Analogicznie sytuacja wygląda w przypadku motocykli.
- Wraz z mocniejszym dodaniem gazu lub wzrostem obrotów, wydech budzi się do życia, uwalniając swój prawdziwy potencjał. Układy wydechowe ze zintegrowanymi, elektrycznie sterowanymi przepustnicami (sterowniki o nr katalogowym „STE xxx“) to zupełnie inna liga. Dźwięk wydechu odpowiada konkretnemu ustawieniu, które można regulować (za pomocą przycisku w kabinie lub aplikacji mobilnej).
- Dla miłośników mocnych wrażeń, którzy nie boją się hałasu i kierują się mottem „im więcej, tym lepiej”, Remus oferuje niehomologowane warianty układów wydechowych dla wybranych modeli samochodów (m.in. Audi, BMW, VW Golf, Skoda Octavia RS). W tych wersjach środkowe lub przednie tłumiki rezonansowe zastąpione są rurami przelotowymi (warianty CAT-BACK Racing), a w przypadku wariantów TURBO-BACK również katalizator zostaje wymieniony na sportowy. Pojazdy wyposażone w elektrycznie sterowane przepustnice (klapy) wydechu (patrz wyżej) dają Ci jeszcze większą kontrolę nad dźwiękiem. Możesz dopasować go do swoich upodobań i nastroju, w zależności od sytuacji. Możesz dopasować go do swoich upodobań i nastroju.. W przypadku motocykli opcja ta jest na razie dostępna tylko w niektórych motocyklach Harley-Davidson.
- Układy powstają z dbałością o każdy detal. Wykonane są z wysokiej jakości stali nierdzewnej, a w przypadku motocykli nawet w całości z włókna węglowego. Końcówki wydechów dostępne są w różnych wariantach: ze stali nierdzewnej, włókna węglowego lub z połączenia tych dwóch materiałów. To właśnie końcówki stanowią wisienkę na torcie całej kompozycji dźwiękowej. Ich wymiana pozwala na subtelną modyfikację brzmienia, ze względu na różnice w częstotliwościach drgań poszczególnych materiałów.
- Dodatkowym atutem jest wzrost mocy o kilka koni mechanicznych, a w przypadku niektórych silników z turbodoładowaniem nawet o około 20 KM (w przypadku kompletnych układów) i redukcja wagi układu. UWAGA, moc szczytowa jest prawie nieistotna, liczy się zmiana w realnym zakresie prędkości obrotowej.